محمد رسول اف کارگردان برنده جایزه پیش از جشنواره کن در ایران به زندان محکوم شد


وکیل او روز پنجشنبه به آسوشیتدپرس گفت، محمد رسول اف کارگردان ایرانی برنده جایزه درست پیش از سفر برنامه ریزی شده اش به جشنواره کن به هشت سال زندان و شلاق محکوم شد.

رسول اف، 51 ساله، که با فیلم بدون شیطان شناخته می شود، آخرین هنرمندی است که در سرکوب گسترده جمهوری اسلامی علیه همه مخالفان پس از سال ها اعتراضات گسترده، از جمله مرگ مهسا امینی در سال 2022 هدف قرار گرفته است.

مقامات ایرانی این حکم را به رسمیت نشناختند، اما رسول اف و دیگر هنرمندان نامه‌ای را امضا کردند که در آن از مقامات خواستند «اسلحه‌های خود را زمین بگذارند» در میان اعتراضات به ریزش ساختمان در سال ۲۰۲۲ که منجر به کشته شدن حداقل ۲۹ نفر در شهر جنوب غربی آبادان شد. از آن زمان، هنرمندان، ورزشکاران، افراد مشهور و دیگران برای بازجویی احضار شده و یا تهدید به زندان شده اند.

بابک پاک نیا، وکیل وی به آسوشیتدپرس گفت: «این تصمیم در رابطه با امضای بیانیه‌هایی در حمایت از مردم ایران توسط آقای رسولوف گرفته شد. او گفت که این اظهارات و همچنین توئیت‌ها و فعالیت‌های عمومی بعدی او، مواردی از “اقدام علیه امنیت ملی” تلقی می‌شوند.

پاک نیا افزود: رسول اف در دادگاه انقلاب تهران منتظر محاکمه بود.

دادگاه‌هایی که اغلب به پرونده‌های مرتبط با غرب رسیدگی می‌کنند و بعداً توسط ایران در مبادله زندانیان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه به محاکمه‌شدگان اجازه نمی‌دادند وکلای خود را انتخاب کنند یا حتی مدارک علیه خود را در دوربین نبینند، مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته‌اند. جلسات شنیداری.

وکیل وی گفت که مدیر همچنین با خسارت، جریمه نقدی و مصادره اموال روبرو است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست اظهارنظر درباره حکم رسول اف پاسخی نداد. او قرار بود اواخر این ماه برای نمایش فیلم جدیدش The Sacred Fig Seed به کن سفر کند.

فیلم بدون شیطان که چهار داستان را روایت می‌کند که به طور ضعیفی با استفاده از مجازات اعدام در ایران مرتبط هستند، برنده جایزه خرس طلایی برلین در سال ۲۰۲۰ شد. رسول اف به دلیل ممنوع الورود بودن جایزه را نپذیرفت. توسط مقامات ایرانی مدت کوتاهی پس از دریافت جایزه، او به خاطر سه فیلمی که ساخته بود به یک سال زندان محکوم شد که مسئولان آن را «تبلیغ برای نظام» می دانستند.

او بارها در زادگاهش ایران که حکومت شیعی آن هنرمندان غربی را به عنوان بخشی از “جنگ نرم” علیه سیاستش هدف قرار داده است، بارها زندانی و ممنوع التصویر شده است. با این حال، ایران به لطف فیلم های جسورانه و قابل تاملی که چالش های زندگی در جمهوری اسلامی را توصیف می کند، در فضای بین المللی فیلم نامی برای خود دست و پا کرده است.

سعید روستایی کارگردان همکار و تهیه کننده اش نیز سال گذشته پس از سفر به کن برای نمایش فیلم برادران لیلا با پیگرد قانونی مواجه شدند.

___

امیر وحدت، نویسنده آسوشیتدپرس در تهران، ایران مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید