آخرین موانع بر سر راه رساندن کمک های بشردوستانه به غزه، جایی که قحطی در حال تشدید است، چیست؟


اورشلیم — یک گذرگاه اصلی زمینی به غزه پس از حمله موشکی حماس بسته شد و دیگری در نتیجه تهاجم اسرائیل. و تنها قطره کوچکی از تسکین از طریق گذرگاه سومی که به تازگی در هفته های اخیر افتتاح شده است می آید.

آخرین تحولات، بیش از هفت ماه پس از حمله اسرائیل که در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر آغاز شد، فاجعه انسانی در غزه را تشدید می کند.

رئیس آژانس خواربار سازمان ملل متحد گفت که شمال غزه در حال حاضر «قحطی تمام عیار» را تجربه کرده است و کارشناسان می گویند تقریباً تمام 2.3 میلیون فلسطینی در این منطقه با گرسنگی شدید روبرو هستند. تهاجم اسرائیل ویرانی های گسترده ای را به بار آورده و تولید مواد غذایی داخلی را تقریباً غیرممکن کرده است و غزه را برای تامین غذا، دارو و کالاهای اساسی کاملاً به گروه های کمک رسانی وابسته کرده است.

امدادگران می گویند که پرتاب های هوایی و برنامه های ارسال کمک از طریق دریا نمی تواند جایگزین ارسال های زمینی شود.

در اینجا مروری بر وضعیت گذرگاه های غزه است:

گذرگاه کرم شالوم در بخش جنوب شرقی نوار غزه تنها گذرگاهی است که برای حمل و نقل کالاهای بزرگ طراحی شده است. روز یکشنبه پس از حمله موشکی حماس به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی بسته شد.

COGAT، نهاد نظامی اسرائیل که مسئول امور مدنی فلسطین است، گفت که این گذرگاه روز چهارشنبه بازگشایی شد و ویدئویی را منتشر کرد که نشان می دهد کامیون ها از سمت اسرائیل وارد می شوند.

اما آژانس پناهندگان سازمان ملل، ارائه دهنده اصلی کمک در غزه، می گوید که از زمان کرم شالوم تاکنون هیچ کمکی به غزه به دلیل وضعیت امنیتی در طرف فلسطینی وارد نشده است.

کمک های خارجی معمولاً توسط کامیون ها از سمت اسرائیل تحویل داده می شود، در یک منطقه مرکزی تخلیه می شود و سپس توسط رانندگان فلسطینی که آن را به نقاط توزیع می برند، تحویل می گیرند.

حماس به شلیک راکت و خمپاره به سوی نیروهای اسرائیلی مستقر در نزدیکی گذرگاه ادامه داد، از جمله حمله روز چهارشنبه پس از بازگشایی آن، و اسرائیل مرتباً در شهر رفح و اطراف آن حملات هوایی انجام می دهد.

یک تیپ تانک اسرائیل روز سه شنبه گذرگاه فلسطینی رفح با مصر را به تصرف خود درآورد و آن را مجبور به توقف کرد. اسرائیل گفت این تهاجم محدود بخشی از تلاش هایش برای از بین بردن توانایی های نظامی و رهبری حماس است.

رفح نقطه اصلی ورود سوخت مورد نیاز خودروها و ژنراتورهای مورد نیاز برای عملیات بشردوستانه است. سازمان ملل می گوید که در حال حاضر سوخت را سهمیه بندی می کند و به اندازه کافی برای ادامه عملیات خود در غزه برای بیش از چند روز در اختیار ندارد.

رفح همچنین تنها گذرگاهی است که مردم می توانند برای ورود یا خروج از غزه از آن استفاده کنند. مقامات فلسطینی می گویند ده ها بیمار که قرار بود برای درمان بروند سرگردان شده اند.

هنوز مشخص نیست که اسرائیل تا چه زمانی قصد دارد این گذرگاه را بسته نگه دارد یا چه زمانی ممکن است بازگشایی شود.

اسرائیل اخیراً به برنامه جهانی غذای سازمان ملل اجازه داد تا کمک‌های خود را از طریق گذرگاه اریز در شمال نوار غزه که در ماه‌های ابتدایی جنگ به شدت آسیب دیده بود و عمدتاً توسط نیروهای اسرائیلی منزوی شده بود، ارسال کند.

آژانس غذای سازمان ملل می گوید قحطی ادامه دارد و بیماری های عفونی به سرعت در شمال غزه در حال گسترش است و حدود 90 درصد از کودکان بیمار هستند. پس از دستور اسرائیل برای تخلیه کل منطقه در ماه اکتبر، حدود 300000 فلسطینی در شمال غزه باقی ماندند.

گذرگاه اریز که در گذشته محدود به تردد عابران پیاده بود، به بزرگراه باری تبدیل شد.

COGAT گزارش داد که 60 کامیون کمک رسانی روز سه شنبه وارد شمال کشور شدند.

اردن، ایالات متحده و سایر کشورها در اوایل سال جاری شروع به ارسال کمک های هوایی به غزه کردند، اما آژانس های کمک رسانی آن را به عنوان یک تلاش گران قیمت و آخرین تلاشی توصیف می کنند که نیازهای رو به رشد را برآورده نمی کند.

ایالات متحده همچنین ساخت اسکله و دایک شناور را برای ارسال کمک از طریق دریا به پایان رسانده است، اما به دلیل بدی آب و هوا هنوز آنها را در سواحل غزه نصب نکرده است. این کشتی که با کمک های آمریکایی بارگیری شده بود و عازم یک اسکله جدید بود، با این وجود روز پنجشنبه قبرس را ترک کرد.

مقامات می گویند که انتظار دارند در ابتدا حدود 90 کامیون کمک رسانی در روز وجود داشته باشد و این تعداد به زودی به حدود 150 کامیون در روز افزایش خواهد یافت.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل گزارش می دهد که به طور متوسط ​​بیش از 250 کامیون قبل از حمله موشکی و تهاجم از طریق رفح و کرم شالوم وارد غزه می شدند.

قبل از جنگ، حدود 500 کامیون از طریق دو گذرگاه جنوبی وارد غزه شدند.

___

پوشش جنگ AP را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید