نامزد ریاست جمهوری در ایست بازرسی توقف کرد. : NPR


کاندیدای ریاست جمهوری کلودیا شاینبام به هنگام ورود به یک گردهمایی مبارزاتی در شهر زوکالو در مکزیکو سیتی، جمعه، 1 مارس 2024، از هواداران استقبال می کند.

Aurea Del Rosario / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Aurea Del Rosario / AP


کاندیدای ریاست جمهوری کلودیا شاینبام به هنگام ورود به یک گردهمایی مبارزاتی در شهر زوکالو در مکزیکو سیتی، جمعه، 1 مارس 2024، از هواداران استقبال می کند.

Aurea Del Rosario / AP

مکزیک – مکزیک کشوری است که در بحبوحه جنگ مرگبار بین کارتل های متخاصم و نیروهای امنیتی دولتی قرار دارد.

یکی از نمادهای آن جنگ، سد معبر است. گاهی اوقات آنها توسط پلیس شهرداری یا ارتش اداره می شوند، گاهی اوقات توسط افراد نقابدار مرموز اداره می شوند. آنها معمولاً از شما چند سؤال می پرسند، چند یادداشت می کنند و شما به مقصد می روید.

روز یکشنبه، کلودیا شینباوم، نامزد اصلی ریاست جمهوری مکزیک، در یکی از ایست های بازرسی توسط گروهی از مردان که صورت خود را با ماسک اسکی پوشانده بودند، متوقف شد.

در فیلم جلسهشاین باوم، که در راه تبدیل شدن به اولین رئیس جمهور زن مکزیک است، به این نگاه می کند که مردی به او می گوید: «وقتی به قدرت رسیدی، کوه ها را به یاد بیاور، مردم فقیر را به یاد بیاور. این تنها چیزی است که می توانیم بگوییم. ما مخالف دولت ها نیستیم. ما اینجا هستیم تا شما فاجعه ای را که کامالپا است ببینید.’

کامالپا یک شهر کوچک در چیاپاس، ایالتی در جنوب مکزیک است که با گواتمالا هم مرز است و قبلاً نسبتاً آرام بود. اما از آنجایی که دو گروه بزرگ جنایت سازمان‌یافته مکزیک – کارتل سینالوآ و کارتل نسل جدید جالیسکو – تلاش کردند تا در قلمروهای جدید گسترش یابند، مبارزه آنها باعث هرج و مرج در چیاپاس شد.

پس این مردان نقابدار مرموز چه کسانی بودند؟ لاتینوس، یک سایت خبری آنلاین که هنگام وقوع این اتفاق در آنجا بود، می‌گوید که آنها “اتوففنسا” هستند، غیرنظامیان مسلحی که در جوامع خود گشت زنی می‌کنند.

شینبام در اظهارات خود برای مطبوعات چیزی را روشن نکرد. در عوض، او به طور ضمنی گفت که توسط مخالفان ثروتمند او اجرا شده است.

«آنها گفتند که اهل روستا هستند، هولیگان نیستند. همه چیز خیلی عجیب است.” شینبام گفت. یکی از خبرنگاران خاطرنشان می کند که برخی از روستاییان به آنها گفتند که مردان نقابدار در واقع اعضای کارتل سینالوآ بودند. شینبام می گوید: «باور نمی کنم.

رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز ابرادور در جلسه توجیهی صبح خود این حادثه را کم اهمیت جلوه داد.

لوپز ابرادور گفت: “این یک تبلیغات است.” و افزود که این افراد نقابدار احتمالا توسط دشمنان سیاسی کاشته شده بودند. رئیس جمهور گفت که این حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما او گفت که “خیلی جدی” نیست.

اما نشست در ایست بازرسی گواه وضعیت شکننده امنیتی در کشور است. همانطور که کارتل ها برای قلمرو و قدرت می جنگند، بخش هایی از مکزیک را به برخی از خشن ترین مکان های روی زمین تبدیل کرده اند. و خشونت از دست سیاستمداران در امان نماند. تنها در این فصل سیاسی، 17 نامزد ترور شده اند. جسد دو نامزد شهرداری جمعه گذشته پیدا شد. به گزارش آسوشیتدپرس، تاکنون دولت از 250 نامزد حمایت پلیس ارائه کرده است.

تیزیانو بردا، که در پروژه داده‌های مکان‌ها و رویدادهای درگیری‌های مسلحانه در مکزیک به مطالعه خشونت‌های سیاسی می‌پردازد، می‌گوید به سختی می‌توان چنین حادثه‌ای را جز تهدیدی برای نامزد اصلی ریاست‌جمهوری مکزیک دید.

او گفت که دولت لوپز اوبرادور معمولاً چنین حوادثی را رد می کند زیرا اگر بپذیرد که جنایات سازمان یافته یا گروه دیگری در تلاش برای ارعاب نامزد اصلی ریاست جمهوری مکزیک به این روش خام هستند، این یک اعتراف ضمنی است که “چیزها واقعاً از بین رفته اند. دست “کنترل”.

او گفت: «این بدان معناست که دولت در مهار جرایم سازمان‌یافته شکست خورده است و در واقع به نوعی اجازه داده است که حتی تا این سطح رشد کند.

شاین باوم، که پیشتازی زیادش در نظرسنجی‌ها، او را در مسیر تبدیل شدن به اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک در انتخابات دوم ژوئن قرار می‌دهد، بدون امنیت زیادی در حال مبارزات انتخاباتی است.

کمپین او تا حد زیادی از خشونت در مکزیک چشم پوشی کرد و بر برنامه های اجتماعی متمرکز شد که رئیس جمهور فعلی را به شدت محبوب کرده است. حریف او، Xochitl Gálvez، بر امنیت تمرکز داشت. شعار کمپین او: «برای مکزیک بدون ترس».



دیدگاهتان را بنویسید