آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در مورد رسوایی دوپینگ المپیک سکوت کرده است: NPR


مسئولان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در تلاش هستند تا رسوایی دوپینگ المپیک در مورد شناگران چینی را مهار کنند. منتقدان می گویند اعتبار این سازمان زیر سوال است.



میزبانی مری لوئیز کلی:

رسوایی دوپینگ المپیک که در آخر هفته گذشته خبرساز شد، اکنون به یک معمایی به سبک “CSI” تبدیل شده است که شامل پزشکی قانونی، مقامات امنیتی چین و اتهامات مربوط به پوشش بین المللی است. در کنفرانس خبری امروز، نمایندگان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعتراف کردند که اطلاعاتی در مورد 23 شناگر چینی که آزمایش آنها برای یک داروی قوی تقویت کننده عملکرد مثبت بوده است، مخفی نگه داشته اند. اما آنها گفتند که شواهد نشان می دهد این ورزشکاران بی گناه هستند. برایان مان از NPR به ما پیوست تا ما را به روز کند. سلام برایان

برایان مان، بایلین: هی، مری لوئیز.

کلی: بنابراین من فقط باید تقویمم را بررسی می کردم زیرا بازی های تابستانی پاریس البته در تابستان است، بنابراین هنوز سه ماه دیگر باقی مانده است. آیا این جنجال دوپینگ المپیک قبلی است؟

مان: بله، درست است. در اوایل سال 2021 قبل از بازی های المپیک تابستانی توکیو، آزمایش دوجین شناگر نخبه چینی برای داروی تری متازیدین معروف به TMZ مثبت شد. اما WADA آژانس جهانی ضد دوپینگ است – و مقامات چینی این آزمایشات را تا به حال ساکت نگه داشته اند و این ورزشکاران را تعلیق نکرده اند. این موضوع طوفانی از انتقادات و پرسش‌های جدیدی را در مورد توانایی المپیک برای نظارت بر خود برانگیخته است. ویتولد بانکا، رئیس WADA، امروز در سخنرانی خود از نحوه رسیدگی سازمانش به این پرونده دفاع کرد.

(ویژگی از آرشیو رکورد)

WITOLD BANKA: در هر مرحله، WADA تمام مراحل قانونی را دنبال کرد و به طور کامل بررسی کرد. اگر الان مجبور بودیم دوباره این کار را انجام دهیم، دقیقاً همان کار را انجام می‌دادیم.

کلی: دقیقاً همین طور — خوب، چگونه این سازمان، WADA، تحقیق در مورد پرونده را آغاز کرد؟

مان: خوب، آنچه در اینجا جالب است، مری لوئیز، این است که WADA اکنون اعتراف می کند که تحقیقات اصلی در مورد این پرونده در واقع توسط مقامات چینی انجام شده است، سازمانی در چین به نام CHINADA، که به این نتیجه رسیدند که این ورزشکاران به طور تصادفی به TMZ آلوده شده اند. به گفته چینی ها، مقادیر کمی از این داروی بسیار کنترل شده به نحوی وارد آشپزخانه هتل محل اقامت این شناگران شد. پس از بررسی شواهد پزشکی قانونی و نمونه هایی از چین، WADA این توضیح را پذیرفت.

کلی: خوب، اکنون به بخش “CSI” می رسیم. چگونه این دارو، TMZ، وارد آشپزخانه هتلی در چین شد که این ورزشکاران در آن اقامت داشتند؟

مان: بله. در جریان این کنفرانس مطبوعاتی امروز، خبرنگاران به مقامات WADA در این مورد فشار آوردند. راس ونزل وکیل اصلی این سازمان است و او اعتراف کرد که چینی ها هرگز نتوانسته اند نظریه ای در مورد اینکه این دارو واقعاً از کجا آمده است، ارائه دهند، اگر واقعاً یک آلودگی تصادفی بوده است. او اینجا است.

(ویژگی از آرشیو رکورد)

راس ونتزل: منبع نهایی – نحوه ورود TMZ به آشپزخانه – فاش نشده است. چین و مقامات یک سری مصاحبه انجام دادند، اما اینها به هیچ چیز مشخصی منجر نشد.

مان: ونزل گفت که سازمان او نمی‌تواند تحقیقات خود را در محل انجام دهد، زیرا در آن زمان همه‌گیری کووید در چین موج می‌زد. او سپس از تصمیم WADA مبنی بر عدم تعلیق این ورزشکاران ستاره چینی قبل از بازی های توکیو، جایی که برخی از آنها مدال طلا گرفتند، دفاع کرد.

کلی: برایان، زمان زیادی برای ما باقی نمانده است، اما اجازه دهید از شما بپرسم که چگونه این توضیحات توسط کشورهایی غیر از چین دریافت شده است.

مان: خوب، می‌خواهم از یک مرد دیگر بشنوید، تراویس تایگارت، که رئیس آژانس ضد دوپینگ ایالات متحده است. او عصبانی است و این توضیح را باور نمی کند.

(ویژگی از آرشیو رکورد)

TRAVIS TYGART: شنیدن این موضوع که در پنکه اگزوز آشپزخانه هتل قرار دارد و توسط دفتر امنیت عمومی وزیر چین کشف شده است، تنها چیزی که در حال رخ دادن است را پنهان می کند.

مان: ورزشکاران آمریکایی نیز امروز بیانیه ای صادر کردند و گفتند که از این پرونده ناراحت و خشمگین هستند. وقتی برای پاریس آماده می‌شویم، آشفتگی بزرگی است. و اکنون آژانس های دوپینگ ورزشی جهان در آشفتگی به سر می برند.

کلی: ممنون برایان.

مان: متشکرم، مری لوئیز.

کلی: این برایان مان از NPR است که برای پاریس نیز آماده می شود. او آنجا خواهد بود و بازی های المپیک تابستانی را برای ما پوشش خواهد داد.

(مبارزه موسیقی)

حق چاپ © 2024 NPR. تمامی حقوق محفوظ است. برای اطلاعات بیشتر، از صفحات شرایط استفاده و مجوزها در وب سایت ما به آدرس www.npr.org دیدن کنید.

رونوشت های NPR توسط یک پیمانکار NPR در مهلت مقرر تولید می شود. این متن ممکن است هنوز به شکل نهایی خود نباشد و ممکن است در آینده به روز یا اصلاح شود. دقت و در دسترس بودن ممکن است متفاوت باشد. ضبط معتبر برنامه نویسی NPR، ضبط صدا است.

دیدگاهتان را بنویسید