طرح اخراج رواندا بریتانیا به تصویب پارلمان رسید: NPR


ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن در مورد توافق بین انگلیس و رواندا برای انتقال پناهجویان به این کشور آفریقایی صحبت می کند.

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ


ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن در مورد توافق بین انگلیس و رواندا برای انتقال پناهجویان به این کشور آفریقایی صحبت می کند.

توبی ملویل / استخر / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

لندن – بیش از دو سال پس از اولین معرفی، طرح جنجالی دولت بریتانیا برای اخراج پناهجویان به رواندا در اوایل روز سه‌شنبه توسط پارلمان تصویب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مجلس اعیان انتخاب نشده راه را برای تبدیل این لایحه به قانون با حذف آخرین اصلاحات پیشنهادی درست بعد از نیمه شب باز کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، حتی قبل از تصویب خط مشی شاخص خود، روز دوشنبه در تریبونی با شعار “قایق ها را متوقف کنید” – اشاره ای به یکی از وعده های اصلی مبارزات انتخاباتی خود – به روی صحنه رفت. او در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که برای تصویب قانونی برای جلوگیری از عبور افراد بدون روادید از کانال مانش از فرانسه به انگلیس، از هیچ اقدامی دست نمی کشد.

سوناک گفت: “هیچ اما و اگری وجود ندارد. این پروازها به رواندا می روند.”

برنامه‌هایی برای فرستادن برخی از افرادی که به گفته دولت به‌طور غیرقانونی به بریتانیا آمده‌اند به رواندا وجود دارد، جایی که مقامات محلی درخواست‌های پناهندگی آنها را بررسی خواهند کرد.

بریتانیا در آوریل 2022 قراردادی را با رواندا امضا کرد که در آن رواندا موافقت کرد که پناهجویانی را که ابتدا به بریتانیا می‌رسند رسیدگی و اسکان دهد.

دولت بریتانیا می‌گوید تهدید اخراج به رواندا، مهاجران را از سفر خطرناک در کانال مانش باز می‌دارد. بیش از 4600 مهاجر بین ژانویه تا مارس از کانال مانش عبور کردند که از رقم قبلی برای آن دوره بیشتر بود.

منتقدان و قانونگذاران می گویند هیچ مدرکی وجود ندارد که این طرح به عنوان یک بازدارنده عمل کند.

سوناک که در نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات پاییز امسال عقب افتاده است، علیرغم چندین چالش قانونی از عالی‌ترین دادگاه‌های بریتانیا و اروپا، کمپین انتخاباتی مجدد حزب محافظه‌کار خود را روی این طرح شرط‌بندی کرده است. در یکی از آخرین اقدامات خود در سال گذشته، سوناک قانون “اضطراری” را ارائه کرد تا در قوانین بریتانیا بنویسد که رواندا کشوری امن است، در تلاش برای نجات این طرح پس از رد آن توسط دادگاه عالی بریتانیا.

در دو سالی که نخست وزیر وقت بوریس جانسون این طرح را برای اولین بار اعلام کرد، هیچ پرواز اخراج مهاجری لندن را به مقصد رواندا ترک نکرده است. در ژوئن 2022، هواپیما به مدت یازده ساعت پس از حکم دادگاه حقوق بشر اروپا که برای جلوگیری از اخراج یکی از پناهجویان در پرواز مداخله کرد، متوقف شد.

این دلیلی شد که شش نفر باقیمانده که در پرواز بودند به دادگاه های لندن شکایت کنند. سال گذشته NPR با یک پناهجوی ایرانی که در آن هواپیمای زمین گیر شده بود صحبت کرد.

«آنها با ما مانند جنایتکاران و قاتل رفتار کردند. هر بار که در به صدا در می‌آید، فکر می‌کنم مقامات می‌آیند تا ما را به آن هواپیما اسکورت کنند.

این طرح انتقادات گسترده ای از سوی گروه های حقوق بشر و قانونگذاران فراحزبی، از جمله برخی از اعضای حزب خود سوناک، که می گویند با تعهدات بریتانیا بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر در تضاد است، برانگیخته است. بسیاری همچنین می گویند که تصادفی نیست که سوناک ماه ها پس از انتخابات مورد انتظار این موضوع را در پارلمان پیش می برد.

دانیل مریمن، وکیلی که وکالت برخی از پناهجویانی که در گذشته قرار بود به رواندا اخراج شوند، می‌گوید: «بسیاری از آن ظلم نمایشی است. “فیل در اتاق در انتخابات آینده.”

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عموم مردم بریتانیا بر سر ایده اخراج پناهجویان به رواندا اختلاف نظر دارند.

ساندر کاتوالا، مدیر British Future، یک اندیشکده غیرحزبی که در مورد روابط عمومی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «اصولاً مردم واقعاً وسط تقسیم شده‌اند. وقتی از او پرسیده شد که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، آیا کارساز خواهد بود و آیا ارزش پولی دارد یا خیر، اکثر آنها در حال حاضر بسیار شک دارند.”

دولت بریتانیا تاکنون تقریباً 300 میلیون دلار به رواندا برای میزبانی از پناهجویان پرداخت کرده است انگلیس نمی خواهد.

در حالی که محافظه کاران سوناک عمدتاً از واگذاری به رواندا حمایت می کنند، برخی از تندروهای حزب او می گویند آخرین نسخه این قانون که چندین بار بازنویسی شده است، به اندازه کافی سخت نیست. سوئلا براورمن، وزیر پیشین کشور که در زمان ریاستش طرح رواندا را رهبری می کرد، گفت دومی نسخه “مرگباری ناقص” بود، با “خلاف های بسیار زیاد” که نتوانست جلوی انتقال را بگیرد.

در حالی که سوناک ممکن است یک مانع را در این هفته برطرف کرده باشد، کارشناسان می گویند که او ممکن است موانع دیگری را در اختیار داشته باشد.

کاتوالا می‌گوید: “سردردهای واقعی او ممکن است در آینده باشد. اکنون او باید نشان دهد که آیا این کار موثر است یا نه.”

یک چالش ممکن است جذب یک شرکت هواپیمایی برای شرکت در آن باشد. روز دوشنبه، کارشناسان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به مقامات هوانوردی نسبت به تسهیل آنچه که آنها “حرکت غیرقانونی” پناهجویان به رواندا نامیدند هشدار دادند و گفتند که آنها در خطر نقض قوانین بین المللی حقوق بشر هستند.

تیم بیل، استاد سیاست در دانشگاه کوئین مری لندن، به آسوشیتدپرس گفت و چالش های قانونی می تواند اجرای این قانون را به تاخیر بیندازد.

او گفت: “فکر نمی کنم لزوماً خانه و خشک باشد.” ما شاهد برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از اخراج از طریق قانونی خواهیم بود.»



دیدگاهتان را بنویسید