تری اندرسون، خبرنگار AP که سال ها اسیر بود، در 76 سالگی درگذشت: NPR


تری اندرسون، طولانی‌ترین گروگان آمریکایی که در لبنان نگهداری می‌شود، در 4 دسامبر 1991، هنگام خروج از اقامتگاه سفیر ایالات متحده در دمشق، سوریه، با دختر 6 ساله‌اش سولوما، پس از آزادی اندرسون، لبخند می‌زند.

سانتیاگو لئون / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

سانتیاگو لئون / AP


تری اندرسون، طولانی‌ترین گروگان آمریکایی که در لبنان نگهداری می‌شود، در 4 دسامبر 1991، هنگام خروج از اقامتگاه سفیر ایالات متحده در دمشق، سوریه، با دختر 6 ساله‌اش سولوما، پس از آزادی اندرسون، لبخند می‌زند.

سانتیاگو لئون / AP

لس آنجلس – تری اندرسون، خبرنگار آسوشیتدپرس که پس از ربوده شدن از خیابان در لبنان جنگ زده در سال 1985 و نزدیک به هفت سال بازداشت، یکی از طولانی ترین گروگان های آمریکا شد، در سن 76 سالگی درگذشت.

اندرسون که ربوده شدن و حبس وحشتناک خود توسط مبارزان اسلامی را در پرفروش ترین خاطرات خود در سال 1993 شرح داده است. شیر شاه دخترش سولوم اندرسون گفت که او یکشنبه در خانه اش در گرین وود لیک نیویورک درگذشت.

علت مرگ ناشناخته است، اگرچه دخترش گفت که اندرسون اخیراً جراحی قلب کرده است.

سولوم اندرسون می گوید: «او هرگز دوست نداشت که او را قهرمان خطاب کنند، اما همه اصرار داشتند که او را اینگونه صدا کنند. “یک هفته پیش او را دیدم و شریکم از او پرسید که آیا چیزی در لیست سطل خود دارد که می‌خواهد انجام دهد. او گفت: “من خیلی زندگی کرده‌ام و کارهای زیادی انجام داده‌ام.” من راضی هستم.'”

پس از بازگشت به ایالات متحده در سال 1991، اندرسون زندگی خود را با سخنرانی عمومی، تدریس روزنامه‌نگاری در چندین دانشگاه برجسته، و در زمان‌های مختلف مدیریت یک بار بلوز، یک رستوران کاجون، یک مزرعه اسب‌داری و یک رستوران لذیذ را گذراند.

او همچنین با اختلال استرس پس از سانحه مبارزه کرد، میلیون ها دلار از دارایی های مسدود شده ایران را پس از اینکه دادگاه فدرال به این نتیجه رسید که این کشور در دستگیری او نقش داشته است، به دست آورد و سپس بیشتر آن را به دلیل سرمایه گذاری های بد از دست داد. او در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد.

پس از بازنشستگی از دانشگاه فلوریدا در سال 2015، اندرسون در یک مزرعه اسب کوچک در حومه شمال ویرجینیا ساکن شد که هنگام کمپینگ با دوستانش کشف کرد. `

او با خنده در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس در سال 2018 گفت: “من در کشور زندگی می کنم، آب و هوای بسیار خوبی دارد، خلوت است و مکان خوبی است، بنابراین حالم خوب است.”

در سال 1985، او یکی از چندین غربی شد که در جریان جنگی که لبنان را در هرج و مرج فرو برد، توسط اعضای گروه مسلمان شیعه حزب الله ربوده شد.

پس از آزادی، او به جلسه یک قهرمان در مقر AP در نیویورک بازگشت.

به عنوان خبرنگار ارشد آسوشیتدپرس در خاورمیانه، اندرسون چندین سال را صرف گزارش از افزایش خشونت‌هایی کرد که لبنان را درگیر جنگ با اسرائیل و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران برای سرنگونی دولت لبنان کرد.

در 16 مارس 1985، یک روز تعطیل، او برای بازی تنیس با دان مل، عکاس سابق AP، استراحت کرد و قصد داشت مل را به خانه‌اش برساند که افراد مسلح او را از ماشین بیرون کشیدند.

او گفت که او احتمالاً هدف قرار گرفته است، زیرا او یکی از معدود غربی‌هایی بود که هنوز در لبنان زندگی می‌کرد و نقش او به عنوان یک روزنامه‌نگار باعث ایجاد سوء ظن در میان اعضای حزب‌الله شد.

او در سال 2018 به روزنامه ویرجینیا The Review of Orange County گفت: «از دیدگاه آنها، افرادی که به اطراف می روند و در مکان های خطرناک و ناراحت کننده سؤال می پرسند باید جاسوس باشند.

پس از آن نزدیک به هفت سال وحشیگری وجود داشت که در طی آن او را کتک زدند، به دیوار زنجیر کردند، تهدید به مرگ کردند، اغلب با اسلحه به سرش گرفتند و اغلب برای مدت طولانی در سلول انفرادی نگه داشتند.

اندرسون طولانی‌ترین گروگان غربی ربوده شده توسط حزب‌الله در طول سال‌ها بوده است، از جمله تری ویت، فرستاده سابق اسقف اعظم کانتربری که برای مذاکره برای آزادی او وارد شده است.

به گفته او و سایر گروگان‌ها، او متخاصم‌ترین زندانی آنها نیز بود، که دائماً خواستار غذا و درمان بهتر بود، با گروگان‌ها در مورد دین و سیاست بحث می‌کرد و به دیگر گروگان‌ها زبان اشاره و اینکه کجا پیام‌ها را مخفی کنند آموزش می‌داد تا بتوانند خصوصی ارتباط برقرار کنند.

در طول آزمایش های طولانی، او توانست هوش و حس شوخ طبعی خود را حفظ کند. او در آخرین روز اقامت خود در بیروت، رهبر اسرای خود را به اتاق خود فراخواند و به او گفت که به تازگی پیامی دروغ از رادیو شنیده است که آزاد شده و در سوریه است.

گفتم: «مهموند، این را گوش کن، من رفتم. من رفتم بچه ها من به دمشق می روم». و ما هر دو خندیدیم.

او بعداً متوجه شد که آزادی او به تعویق افتاده است، زیرا شخص ثالثی که اسیرکنندگانش قصد داشتند او را به او تحویل دهند، برای قرار ملاقات با مهماندار مهمانی رفت و آنها مجبور شدند شخص دیگری را پیدا کنند.

شوخ طبعی اندرسون اغلب اختلال استرس پس از سانحه را که سال ها بعد از آن رنج می برد پنهان می کرد.

او در سال 2018 گفت: «آی‌پی چند کارشناس رفع فشار گروگان‌ها، روان‌پزشکان بالینی انگلیسی را برای مشاوره به من و همسرم آورد و آنها بسیار مفید بودند.» – اما یکی از مشکلاتی که برای من پیش آمد این بود که به میزان کافی از آسیب هایی که وارد شده بود آگاهی نداشتم.

“بنابراین وقتی مردم از من می پرسند، می دانی که “تمامش کردی؟” خوب، نمی دانم، در زندگی من خیلی مهم نیست.

در زمان ربوده شدن، اندرسون نامزد بود و همسر آینده‌اش دخترشان سولوم را شش ماهه باردار بود.

این زوج خیلی زود پس از آزادی او ازدواج کردند اما چند سال بعد از هم جدا شدند و با وجود اینکه دوستانه باقی ماندند، اندرسون و دخترش سال‌ها از هم دور بودند.

“من پدرم را خیلی دوست دارم. پدرم همیشه مرا دوست داشت. من فقط آن را نمی دانستم زیرا او نمی توانست آن را به من نشان دهد.

این پدر و دختر پس از انتشار کتاب تحسین شده او، دختر گروگان در سال 2017، آشتی کردند که در آن او سفر به لبنان را برای مقابله با یکی از اسیرکنندگان پدرش و در نهایت بخشیدن او تعریف می کرد.

اندرسون گفت: «فکر می‌کنم او کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده است، او یک سفر شخصی بسیار دشوار را پشت سر گذاشته است، اما او همچنین کار روزنامه‌نگاری بسیار مهمی را انجام داده است». حالا او بهتر از من روزنامه نگار است.»

تری آلن اندرسون در 27 اکتبر 1947 به دنیا آمد. او دوران کودکی خود را در شهر کوچک ورمیلیون، اوهایو، در دریاچه ایری گذراند، جایی که پدرش به عنوان افسر پلیس کار می کرد.

پس از دبیرستان، او بورسیه تحصیلی دانشگاه میشیگان را به نفع ثبت نام در سپاه تفنگداران دریایی رد کرد، جایی که او در حین مبارزه در جنگ ویتنام به درجه گروهبان ستاد رسید.

پس از بازگشت به خانه، در دانشگاه ایالتی آیووا ثبت نام کرد، جایی که دوبار در روزنامه‌نگاری و علوم سیاسی تحصیل کرد و کمی بعد برای کار در AP رفت. او قبل از ورود به لبنان در سال 1982 از کنتاکی، ژاپن و آفریقای جنوبی گزارش داد، درست زمانی که کشور در حال فرود آمدن در هرج و مرج بود.

او به The Review گفت: «در واقع، این هیجان انگیزترین شغلی بود که در زندگی ام داشتم. شدید بود. جنگ در جریان است – در بیروت بسیار خطرناک بود. یک جنگ داخلی وحشیانه و من حدود سه سال طول کشید تا اینکه ربوده شوم.

اندرسون سه بار ازدواج کرد و طلاق گرفت. از او علاوه بر دخترش، دختر دیگری به نام گابریل اندرسون از ازدواج اولش به یادگار مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید