شرکت های اروپایی با توجه به کندی اقتصاد چین نسبت به بازار بزرگ چین خوش بین نیستند


پکن – نظرسنجی سالانه بیش از 500 شرکت اروپایی نشان می‌دهد که چین فعالانه به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی برای تقویت رشد کند خود است، اما این کندی است که مانع از برنامه‌های شرکت‌ها برای رشد کسب‌وکارشان در دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود.

کندی اقتصاد اکنون نگرانی اصلی پاسخ دهندگان به نظرسنجی اتاق بازرگانی اروپا در چین است که روز جمعه منتشر شد. چین همچنان به عنوان مقصد سرمایه گذاری در رتبه بالایی قرار دارد، اما سهم شرکت هایی که قصد توسعه در این کشور را دارند در سال جاری به 42 درصد کاهش یافت که کمترین میزان در تاریخ است.

اتاق بازرگانی در بررسی اعتماد تجاری خود گفت: چشم انداز کسب و کار در بدبینانه ترین حالت خود تا کنون است، با کاهش انتظارات شرکت ها از رشد و سودآوری و نگرانی در مورد افزایش رقابت.

نگرانی های اقتصادی در بالای شکایات طولانی مدت در مورد قوانین و اقداماتی است که شرکت ها می گویند به نفع رقبای چینی خود هستند یا نامشخص هستند و باعث ایجاد عدم اطمینان برای مشاغل و کارمندان آنها می شود. دیگران، از جمله اتاق بازرگانی آمریکا در چین، نگرانی های مشابهی را ابراز کرده اند.

ینس اسکلوند، رئیس اتاق اروپا، گفت: این مشکلات قدیمی با اقتصاد ضعیف تر ترکیب شده است که اعتماد تجاری را تضعیف می کند.

او در اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: «شرکت‌ها شروع به درک این موضوع کرده‌اند که برخی از این فشارهایی که در بازار داخلی مشاهده می‌کنیم، چه رقابت باشد، چه تقاضای کم، شاید ماهیت دائمی‌تری به خود بگیرد. “و این چیزی است که شروع به تأثیرگذاری بر تصمیمات سرمایه گذاری و نحوه تفکر آنها در مورد توسعه بازار محلی کرده است.”

دولت برنامه‌هایی را برای افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده اجرا می‌کند، اما به دلیل بازار کار ضعیف، اعتماد همچنان پایین است. در سه ماه اول سال، رشد اقتصادی سریع‌تر از حد انتظار بود و سالانه 5.3 درصد بود، اما بیشتر رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از هزینه‌های دولت در زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در تاسیسات و تجهیزات بود.

سرمایه گذاری هنگفت در صنایعی مانند پنل های انرژی خورشیدی و خودروهای برقی رقابت قیمتی شدیدی را ایجاد کرده و سود را کاهش داده است. بیش از یک سوم پاسخ دهندگان گفتند که ظرفیت مازاد در صنعت خود مشاهده کرده اند. برای 15 درصد از شرکت ها، فعالیت های آنها در چین در سال 2023 به پایان رسید. اسکلوند گفت که شرکت های خارجی به رشد تقاضای داخلی نیاز دارند نه ظرفیت تولید.

او گفت: «آنچه برای شرکت‌های خارجی مهم است لزوماً مقدار کلی تولید ناخالص داخلی – 5.3 درصد – نیست، بلکه ترکیب تولید ناخالص داخلی است.

حدود 40 درصد از شرکت ها گفتند که نقل مکان کرده اند یا در حال بررسی انتقال سرمایه گذاری های آتی به خارج از چین هستند. آسیای جنوب شرقی و اروپا بزرگترین ذینفعان هستند و پس از آن هند و آمریکای شمالی قرار دارند. تقریبا 60 درصد گفتند که به برنامه های سرمایه گذاری خود در چین پایبند هستند، اما این میزان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در گزارش اتاق درباره نتایج این نظرسنجی آمده است: «جذابیت چین به عنوان یک مقصد اصلی سرمایه گذاری در حال از بین رفتن است. – بدون پیشرفت های قابل توجه در محیط کسب و کار، شرکت ها به جستجوی فرصت ها در بازارهای دیگر ادامه خواهند داد که به اعتقاد آنها قابلیت اطمینان، پیش بینی و شفافیت بیشتری را ارائه می دهند. »

حدود یک سوم از شرکت ها نسبت به رشد کسب و کار خود در سال جاری خوش بین بودند، در مقایسه با بیش از نیمی در سال 2023، و تنها 15 درصد به رشد سود خوش بین بودند.

بیش از نیمی از آنها قصد دارند در سال جاری هزینه‌های خود را در چین کاهش دهند، از جمله 26 درصد که قصد کاهش کارمندان خود را دارند – که این گزارش می‌گوید “فشار بیشتری بر بازار کار در حال حاضر فشرده وارد می‌کند”.

دیدگاهتان را بنویسید