کره جنوبی از دولت به دلیل تغییرات آب و هوایی به عنوان موضوع حقوق بشر شکایت کرد: NPR


شاکیان، وکلا و فعالان در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در سئول قبل از جلسه علنی یک دعوای آب و هوا در روز سه شنبه، 23 آوریل 2024، گرد هم می آیند.

آنتونی کوهن / NPR


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آنتونی کوهن / NPR


شاکیان، وکلا و فعالان در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در سئول قبل از جلسه علنی یک دعوای آب و هوا در روز سه شنبه، 23 آوریل 2024، گرد هم می آیند.

آنتونی کوهن / NPR

سئول – در حالی که شاکیان، وکلا و فعالان در روز سه‌شنبه در مقابل دادگاه قانون اساسی کره جنوبی شعار سر می‌دادند، دزیاتل 17 ماهه قهقهه زد و موجی از خنده را از سوی جمعیت برانگیخت.

دارکوب نام مستعار چوی هیوو، جوانترین شاکی از بیش از 250 شاکی در دارکوب و همکاران است. دیگران علیه کره جنوبی، یکی از چهار دادخواست ارائه شده از سال 2020 که دادگاه در یک پرونده تاریخی با هم در حال رسیدگی است.

شاکیان استدلال می کنند که دولت آنها با پرداختن به تغییرات آب و هوایی ناکارآمد، حقوق بشر شهروندان خود را نقض می کند.

در حالی که پرونده های دیگر در جاهای دیگر در حال بررسی است، این اولین جلسه علنی در آسیا است و شاکیان می گویند که حکم دادگاه، اگر صادر شود، احتمالاً برای اولین بار در آسیا نیز خواهد بود.

مادر دارکوب و نماینده قانونی لی دونگهیون زمانی که او هنوز در شکم مادرش بود، او را شاکی کرد. او می گوید که دولت کره جنوبی وظیفه کاهش انتشار کربن را به دولت آینده و نسل های جوان موکول می کند.

او می‌گوید: «هرچه بیشتر فکر کنیم که اکنون می‌توان این کار را به تعویق انداخت، بار بیشتری بر دوش نسل‌های آینده ما خواهد بود. “من فکر می کنم این مانند بدهی به فرزندان خود است.”

فعالان محیط زیست از اهداف کاهش انتشار کربن انتقاد می کنند

شاکیان استدلال می کنند که هدف کره جنوبی برای کاهش 40 درصدی انتشار کربن تا سال 2030 نسبت به سطوح سال 2018 کافی نیست – این امر منجر به تغییرات آب و هوایی فاجعه بار و نقض حقوق قانونی آنها می شود.

گروه های زیست محیطی می گویند که هدف کره جنوبی کمتر جاه طلبانه است، زیرا این کاهش با سطوح سال 2018 مقایسه شده است، در حالی که دیگران آن را با سال 2010 یا قبل از آن مقایسه می کنند.

سازمان دیده بان حقوق بشر کره جنوبی گزارشی را به دولت ارسال کرده است مبنی بر اینکه تغییرات آب و هوایی یک موضوع حقوق بشری است و بنابراین دولت موظف است از شهروندان در برابر آن محافظت کند.

لی خاطرنشان می‌کند که تغییرات آب و هوا کار کشاورزی را برای والدینش دشوار کرده است و گرمای تابستان فرزندانش را مجبور می‌کند زمین‌های بازی خود را ترک کنند و “در نهایت از حق کودکان برای رشد سالم محروم می‌شود.”

سال گذشته، کره جنوبی اهداف آلایندگی بخش صنعتی خود را کاهش داد. در این جلسه، دولت احتمالاً استدلال می‌کند که هر کاری که می‌تواند برای به حداقل رساندن تغییرات آب‌وهوایی انجام می‌دهد و در عین حال از اقتصاد ملی که به شدت به سوخت‌های فسیلی و صنایع کربن فشرده مانند خودروسازی و صنایع نیمه‌رسانا وابسته است، حمایت می‌کند.

لی جونگ سوک، رئیس دادگاه قانون اساسی گفت: «دادگاه اهمیت و منافع عمومی این پرونده را می شناسد و تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات به شیوه ای کامل انجام می شود.

لی دونگیون می گوید که مقابله با تغییرات آب و هوایی برای افراد دشوار است. او در تلاش است تا همشهریان خود را برای صرفه جویی در مصرف برق سازماندهی کند، اما می گوید که بدون اصلاحات اساسی، کره جنوبی نمی تواند حتی به ارقام متوسط ​​خود دست یابد.

او استدلال می‌کند: «به همین دلیل است که فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که دولت صنعت و مصرف ما را به گونه‌ای سازماندهی کند که انتشار کربن را کاهش دهد.»

چوی هیوو 17 ماهه با نام مستعار دارکوب که توسط مادرش نگهداری می شود، جوانترین شاکی در یک دعوای آب و هوایی تاریخی است.

آنتونی کوهن / NPR


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

آنتونی کوهن / NPR


چوی هیوو 17 ماهه با نام مستعار دارکوب که توسط مادرش نگهداری می شود، جوانترین شاکی در یک دعوای آب و هوایی تاریخی است.

آنتونی کوهن / NPR

قانون اساسی حق داشتن محیط زیست سالم را تضمین می کند

تائه هوارگ، وکیل دادگستری ایالات متحده، که وکالت دانش آموزان دبیرستانی و دبیرستانی را در یک پرونده قضایی دیگر برعهده دارد، می گوید که وکلا در مورد طرح دعوی مدنی یا اداری فکر کرده اند.

او می گوید، اما آنها تصمیم گرفتند به دادگاه قانون اساسی مراجعه کنند، تا حدی به این دلیل که این دادگاه عاری از مداخله سیاسی تلقی می شود، بلکه به این دلیل که پرونده عمدتاً در مورد حقوق اساسی است.

وی به ویژه خاطرنشان می کند که ماده 35 قانون اساسی کره جنوبی حق شهروندان را برای داشتن محیط زیست سالم تضمین می کند.

او می‌گوید: «ما درخواست خسارت نداریم، ما واقعاً از دادگاه می‌خواهیم فقط آنچه را که فکر می‌کنند برای نسل جوان باید انجام شود، بگوید.»

Hvarg استدلال می کند که مجبور کردن نسل های جوان به کاهش انتشار کربن برای حل بحران ناشی از انتشار نسل های قدیمی نوعی تبعیض است.

جلسات عمومی دو هفته پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی حقوق بشر اروپا رای داد که دولت سوئیس با انجام ندادن اقدامات کافی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، حقوق شهروندان خود را نقض کرده است.

Hvarg می گوید: «اگر دادگاه قانون اساسی قوانین کنونی آب و هوا را مغایر قانون اساسی اعلام کند، این می تواند سابقه ای برای سایر کشورهای آسیایی ایجاد کند.»

Se Eun-gun از NPR به این گزارش در سئول کمک کرد.

سه یون گان

دیدگاهتان را بنویسید