گزارش می گوید اسرائیل شواهدی مبنی بر ارتباط کارکنان آنروا با تروریسم ارائه نکرده است: NPR


آوارگان فلسطینی در روز 7 مارس در رفح در جنوب نوار غزه منتظر کمک آنروا هستند.

محمد سالم / رویترز


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

محمد سالم / رویترز


آوارگان فلسطینی در روز 7 مارس در رفح در جنوب نوار غزه منتظر کمک آنروا هستند.

محمد سالم / رویترز

بر اساس بررسی مستقلی که به سفارش سازمان ملل متحد انجام شده، اسرائیل شواهدی برای حمایت از ادعای خود مبنی بر اینکه تعداد قابل توجهی از کارکنان آژانس کمک رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی در نوار غزه عضو سازمان های تروریستی هستند، ارائه نکرده است.

این بررسی که روز دوشنبه منتشر شد و به ریاست کاترین کولوناد وزیر خارجه سابق فرانسه انجام شد، هیچ مأموریتی برای تحقیق درباره ادعای تحریک‌آمیز اسرائیل مبنی بر دست داشتن 12 نفر از پرسنل آنروا در حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر نداشت. یک تحقیق جداگانه توسط دفتر خدمات نظارت داخلی سازمان ملل متحد در حال بررسی این اتهامات است.

بیش از ده ها کمک کننده بین المللی، از جمله ایالات متحده، حدود 450 میلیون دلار کمک مالی را پس از این اتهامات در ماه فوریه به حالت تعلیق درآوردند. برخی کشورها کمک های مالی را از سر گرفته اند. کنگره حمایت مالی از ایالات متحده را حداقل تا مارس 2025 به حالت تعلیق درآورده است.

UNRWA که رسماً به عنوان آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک شناخته می شود، آژانس اصلی در غزه است که کمک های بشردوستانه و خدمات اجتماعی ارائه می کند. لشکرکشی اسرائیل کولونا در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که آنروا “نقشی ضروری و غیرقابل جایگزین در منطقه ایفا می کند”.

بررسی نه هفته‌ای که او رهبری کرد، بر این موضوع متمرکز بود که آیا آنروا “هر کاری را که در توانش باشد انجام می‌دهد تا بی طرفی را تضمین کند”. این گزارش خاطرنشان کرد که آژانس مکانیسم‌های مهمی برای تضمین بی‌طرفی دارد، احتمالاً بیشتر از سایر سازمان‌ها یا آژانس‌های سازمان ملل، که کولونا گفت: «با توجه به شرایط بسیار پیچیده، پیچیده و چالش‌برانگیز که در آن فعالیت می‌کنند، یک ضرورت است».

با وجود این، بررسی مشکلاتی از جمله تحقیقات ناکافی در مورد اتهامات مربوط به نقض بی طرفی توسط کارکنان UNRWA پیدا کرد.

این سازمان همچنین گفت که کارکنان آنروا گاهی اوقات نظرات سیاسی خود را ابراز می کنند و برخی از دفاتر آن برای “مقادیر سیاسی یا نظامی” استفاده می شود. این گزارش نگرانی‌هایی را در مورد مدارس آنروا، به‌ویژه در مورد کتاب‌های درسی که در گزارش گفته می‌شود «محتوای مشکل‌ساز» دارند، مطرح کرد.

این گزارش می‌گوید که آنروا به دلیل وجود سخنان نفرت‌انگیز، تحریک به خشونت و یهودی‌ستیزی در کتاب‌های درسی و مکمل‌های آموزشی تشکیلات خودگردان فلسطین، عمدتاً از سوی اسرائیل و سازمان‌های غیردولتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. برخی از اهداکنندگان نیز نگرانی های قابل توجهی را ابراز کردند. از میان سه ارزیابی بین‌المللی از کتاب‌های درسی، این گزارش می‌گوید که دو مورد «سوگیری و ناهماهنگی در محتوا» یافتند، اما هیچ مدرکی دال بر ارجاعات یهودی‌ستیزانه ارائه نکردند. مطالعه سوم دو نمونه را شناسایی کرد که «محتوای یهودی ستیزانه را نشان می‌دادند» اما اشاره کرد که یکی حذف شده و دیگری تغییر کرده است.

این گزارش همچنین نگرانی هایی را در مورد بررسی کارمندان UNRWA مطرح کرد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که لیستی از کارمندان بدون شماره شناسایی فلسطینی را تا اوایل سال جاری دریافت کرده است.

بر اساس فهرست مارس 2024 که شامل شماره شناسایی فلسطینی ها بود، اسرائیل علنا ​​اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از کارکنان آنروا اعضای سازمان های تروریستی هستند. با این حال، اسرائیل هنوز مدرکی برای این موضوع ارائه نکرده است.»

در این گزارش تعدادی توصیه برای بهبود عملکرد آنروا از جمله آموزش بهتر، بررسی دقیق تر کارکنان و بازنگری در محتوای تمام کتاب های درسی و مکمل ها فهرست شده است.

دیدگاهتان را بنویسید